Politis

Ανοχή και ηθικοί αυτουργοί

Published December 20, 2025, 09:23

Το άρθρο αναφέρεται στην υπόθεση του εικαστικού Γιώργου Γαβριήλ και στην επίθεση με εκρηκτικό μηχανισμό στην οικία του, χαρακτηρίζοντας τα γεγονότα ως σύμπτωμα της διάβρωσης της δημόσιας ζωής από την ακροδεξιά και τον ψευδοπατριωτισμό. Ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι η κριτική στην τέχνη του Γαβριήλ δεν είναι το ζήτημα, αλλά η ανοχή της κοινωνίας στον εκφοβισμό και η αμφισβήτηση της ελευθερίας της έκφρασης. Επισημαίνεται η τακτική της ακροδεξιάς να δαιμονοποιεί πρόσωπα και να καλλιεργεί ηθικό πανικό, ενώ τονίζεται ο ρόγος των "ηθικών αυτουργών" που προετοιμάζουν το έδαφος για τέτοιες πράξεις με δηλώσεις μίσους και στη συνέχεια σιωπούν. Ο συγγραφέας εκφράζει προβληματισμό για τη στάση πολιτικών δυνάμεων που αυτοχαρακτηρίζονται φιλελεύθερες, αλλά διστάζουν να αντιμετωπίσουν τον φανατισμό, φοβούμενοι το πολιτικό κόστος. Η ανοχή σε τέτοιες συμπεριφορές, σύμφωνα με το άρθρο, ενισχύει τον εθνικισμό, τον ρατσισμό και τη θρησκοληψία, οδηγώντας την κοινωνία σε επικίνδυνα μονοπάτια. Η υπεράσπιση της ελευθερίας της τέχνης παρουσιάζεται ως πολιτική και ηθική υποχρέωση, καθώς η στοχοποίηση της τέχνης θεωρείται προάγγελος της στοχοποίησης της ίδιας της δημοκρατίας. Το άρθρο υπογραμμίζει ότι η επίθεση στον Γαβριήλ δεν ήταν μεμονωμένο γεγονός, αλλά αποτέλεσμα ενός κλίματος μίσους που έχει οικοδομηθεί συνειδητά. Η σιωπή ή οι ίσες αποστάσεις μετά από τέτοιες πράξεις θεωρούνται συνενοχή, ενώ η κριτική στον καλλιτέχνη δεν αφορά την αισθητική αξία του έργου του, αλλά την αμφισβήτηση της ιδιοποίησης της πίστης από πολιτικούς και ιδεολογικούς μηχανισμούς. Συνοψίζοντας, το άρθρο αποτελεί μια έντονη καταδίκη της ακροδεξιάς και του φανατισμού, καθώς και μια κριτική στην έλλειψη αποφασιστικότητας των φιλελεύθερων δυνάμεων να αντιμετωπίσουν αυτές τις απειλές. Η υπόθεση του Γαβριήλ χρησιμοποιείται ως παράδειγμα για να αναδείξει τους κινδύνους που εγκυμονεί η ανοχή στον μισαλλόδοξο λόγο και η διάβρωση των δημοκρατικών αξιών.