Όλα όσα έχουν διαδραματιστεί γύρω από τον εικαστικό Γιώργο Γαβριήλ σαφώς και δεν είναι απλώς μια διαμάχη γύρω από την τέχνη. Είναι ένα ανησυχητικό σύμπτωμα του τρόπου με τον οποίο η ακροδεξιά, ο ψευδοπατριωτισμός και η θεσμική ανοχή διαβρώνουν τη δημόσια ζωή στην πατρίδα μας. Όταν η καλλιτεχνική έκφραση παρουσιάζεται ως «απειλή για την πίστη και το έθνος», τότε, το πρόβλημα δεν είναι η εικαστική πρόταση, είναι η κοινωνία που ανέχεται τον εκφοβισμό αλλά δεν ανέχεται τη δημοκρατία και την ελευθερία της έκφρασης.
Στα μάτια των νοήμονων ανθρώπων η τέχνη του Γαβριήλ δεν είναι η αντανάκλαση ενός αντιθρηστευτικού μένους. Στρέφεται κατά της υποκρισίας των αυτόκλητων υπερασπιστών των «ιερών και των οσίων» και υπηρετεί τον αυταρχισμό, τον αποκλεισμό και το μίσος. Αυτή η κριτική στάση του ζωγράφου προκάλεσε την οργή, τον παροξυσμό και τον απόλυτο αυταρχισμό των ακραίων. Όχι επειδή «προσβλήθηκαν τα θεία» αλλά επειδή αμφισβητήθηκε η ιδιοποίηση της πίστης από πολιτικούς και ιδεολογικούς μηχανισμούς.
Η Ακροδεξιά στην Κύπρο λειτουργεί μεθοδικά: Δαιμονοποιεί πρόσωπα, φορτίζει συναισθηματικά τον λόγο, καλλιεργεί ηθικό πανικό και στη συνέχεια αποσύρεται, αφήνοντας τους πιο φανατικούς να «κάνουν τη βρόμικη δουλειά». Σε αυτό το σημείο εμφανίζονται οι ηθικοί αυτουργοί: όσοι με δημόσιες δηλώσεις, υπαινιγμούς και καταγγελτικό λόγο προλειαίνουν το έδαφος με το δηλητήριο του μίσους και τώρα, στην απόλυτη σιγή τους, προσποιούνται ότι δεν φέρουν καμία ευθύνη για τις συνέπειες.
Η επίθεση με εκρηκτικό μηχανισμό στην οικία του εικαστικού Γιώργου Γαβριήλ δεν έπεσε από τον ουρανό. Είναι το αποτέλεσμα ενός κλίματος που οικοδομήθηκε και οικοδομείται συνειδητά. Η σιωπή ή οι ίσες αποστάσεις μετά από τέτοιες πράξεις δεν συνιστούν μετριοπάθεια, συνιστούν συνενοχή.
Ιδιαίτερα προβληματική είναι η στάση πολιτικών δυνάμεων που αυτοχαρακτηρίζονται φιλελεύθερες αλλά διστάζουν να συγκρουστούν με τον φανατισμό, φοβούμενες το πολιτικό κόστος. Στο όνομα ενός δήθεν πατριωτισμού, ανέχονται ή αναπαράγουν τη ρητορική της Ακροδεξιάς. Όμως ο πατριωτισμός που φιμώνει την τέχνη και τρομοκρατεί τη σκέψη δεν είναι πατριωτισμός, είναι μια βαθιά παθογένεια που δυστυχώς οδηγεί την κοινωνία σε δύσβατα μονοπάτια που μας φέρνουν πενήντα και πλέον χρόνια πριν, σε πράξεις που οδήγησαν σε τραγωδίες.
Η ανοχή σε τέτοια φαινόμενα ενισχύει αναπόφευκτα τον εθνικισμό, τον ρατσισμό και τη θρησκοληψία. Μια ευρωπαϊκή χώρα δεν μπορεί να πορεύεται με λογικές σκοτεινών εποχών. Η υπεράσπιση της ελευθερίας της τέχνης δεν είναι αισθητικό ζήτημα. Είναι πολιτική και ηθική υποχρέωση. Γιατί, όταν στοχοποιείται η τέχνη, το επόμενο βήμα είναι η στοχοποίηση της ίδιας της δημοκρατίας.
Ανοχή και ηθικοί αυτουργοί
Το άρθρο αναφέρεται στην υπόθεση του εικαστικού Γιώργου Γαβριήλ και στην επίθεση με εκρηκτικό μηχανισμό στην οικία του, χαρακτηρίζοντας τα γεγονότα ως σύμπτωμα της διάβρωσης της δημόσιας ζωής από την ακροδεξιά και τον ψευδοπατριωτισμό. Ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι η κριτική στην τέχνη του Γαβριήλ δεν είναι το ζήτημα, αλλά η ανοχή της κοινωνίας στον εκφοβισμό και η αμφισβήτηση της ελευθερίας της έκφρασης. Επισημαίνεται η τακτική της ακροδεξιάς να δαιμονοποιεί πρόσωπα και να καλλιεργεί ηθικό πανικό, ενώ τονίζεται ο ρόγος των "ηθικών αυτουργών" που προετοιμάζουν το έδαφος για τέτοιες πράξεις με δηλώσεις μίσους και στη συνέχεια σιωπούν. Ο συγγραφέας εκφράζει προβληματισμό για τη στάση πολιτικών δυνάμεων που αυτοχαρακτηρίζονται φιλελεύθερες, αλλά διστάζουν να αντιμετωπίσουν τον φανατισμό, φοβούμενοι το πολιτικό κόστος. Η ανοχή σε τέτοιες συμπεριφορές, σύμφωνα με το άρθρο, ενισχύει τον εθνικισμό, τον ρατσισμό και τη θρησκοληψία, οδηγώντας την κοινωνία σε επικίνδυνα μονοπάτια. Η υπεράσπιση της ελευθερίας της τέχνης παρουσιάζεται ως πολιτική και ηθική υποχρέωση, καθώς η στοχοποίηση της τέχνης θεωρείται προάγγελος της στοχοποίησης της ίδιας της δημοκρατίας. Το άρθρο υπογραμμίζει ότι η επίθεση στον Γαβριήλ δεν ήταν μεμονωμένο γεγονός, αλλά αποτέλεσμα ενός κλίματος μίσους που έχει οικοδομηθεί συνειδητά. Η σιωπή ή οι ίσες αποστάσεις μετά από τέτοιες πράξεις θεωρούνται συνενοχή, ενώ η κριτική στον καλλιτέχνη δεν αφορά την αισθητική αξία του έργου του, αλλά την αμφισβήτηση της ιδιοποίησης της πίστης από πολιτικούς και ιδεολογικούς μηχανισμούς. Συνοψίζοντας, το άρθρο αποτελεί μια έντονη καταδίκη της ακροδεξιάς και του φανατισμού, καθώς και μια κριτική στην έλλειψη αποφασιστικότητας των φιλελεύθερων δυνάμεων να αντιμετωπίσουν αυτές τις απειλές. Η υπόθεση του Γαβριήλ χρησιμοποιείται ως παράδειγμα για να αναδείξει τους κινδύνους που εγκυμονεί η ανοχή στον μισαλλόδοξο λόγο και η διάβρωση των δημοκρατικών αξιών.
You Might Also Like
Το Σχίσμα και η βαριά ιστορία δεν θα γεφυρωθούν με κοινό εορτασμό του Πάσχα
Dec 1
Μνημείο ντροπής
Dec 12
Καρογιάν: Η ΔΗΠΑ ανταποκρινόμενη στο καθήκον της θα υπερψηφίσει τον Κρατικό Προϋπολογισμό
Dec 15
Τορναρίτης: Το όνειρο απόκτησης κατοικίας έχει καταστεί άπιαστο για πολλούς νέους
Dec 17
Κενάς Αγιάς: Δεν ήμουν μόνος στα γερμανικά δικαστήρια… Δίπλα μου ήταν η φωνή του κουρδικού και του κυπριακού λαού
Dec 18