Διευκρινίσεις και σαφή μηνύματα απευθύνει η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, δρ Αθηνά Μιχαηλίδου, σε σχέση με το σχέδιο κανονισμών για την υιοθέτηση νέου Συστήματος Στήριξης και Ενδυνάμωσης των Εκπαιδευτικών και Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού και του εκπαιδευτικού έργου. Η Υπουργός καταγράφει πέντε βασικά σημεία, δύο ημέρες πριν από τη συζήτηση του θέματος στην Ολομέλεια της Βουλής των Αντιπροσώπων.
Αυτούσια η δήλωση της Υπουργού Παιδείας
Συζητείται σε δύο ημέρες στην Ολομέλεια της Βουλής των Αντιπροσώπων το σχέδιο κανονισμών για την υιοθέτηση ενός νέου, σύγχρονου Συστήματος Στήριξης και Ενδυνάμωσης των Εκπαιδευτικών καθώς και Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού και του Εκπαιδευτικού Έργου.
Πενήντα χρόνια μετά, παρέχεται η δυνατότητα στο δημόσιο σχολείο να λειτουργήσει σε ένα νέο, πιο παιδαγωγικό και αποτελεσματικό πλαίσιο, στηρίζοντας το έργο των εκπαιδευτικών μας, με σεβασμό, εμπιστοσύνη και ξεκάθαρη στόχευση: τη βελτίωση της καθημερινής λειτουργίας του σχολείου και το όφελος των παιδιών μας.
Επειδή το τελευταίο διάστημα προηγήθηκε εκτενής δημόσιος διάλογος, δηλώσεις και δημοσιεύματα, το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ) κρίνει σκόπιμο να διευκρινίσει εκ νέου κάποια κρίσιμα σημεία:
Πρώτον, το Νέο Σχέδιο Αξιολόγησης (ΝΣΑ) αναδεικνύει τον παιδαγωγικό χαρακτήρα του σχολείου. Δίνει έμφαση στη διαμορφωτική αξιολόγηση και όχι στη λογική της τελικής κρίσης και ενδυναμώνει ουσιαστικά τους εκπαιδευτικούς σε όλα τα στάδια της επαγγελματικής τους πορείας. Παρέχει, για πρώτη φορά, τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να παραμείνουν στην τάξη, εάν το επιθυμούν, ενώ ταυτόχρονα απαιτεί και διασφαλίζει την ανάληψη της σχολικής ηγεσίας από ικανά και καταρτισμένα στελέχη. Πρόκειται για κατευθύνσεις που επιβεβαιώνονται από όλες τις σύγχρονες παιδαγωγικές μελέτες. Το υφιστάμενο σύστημα έχει εξαντλήσει τα όριά του και σε αυτό συμφωνούμε όλοι.
Δεύτερον, το ΝΣΑ δεν περιορίζεται μόνο στις βασικές παιδαγωγικές αρχές που έχουν ήδη δημοσιοποιηθεί. Από την αρχή συνοδεύεται από συγκεκριμένα υποστηρικτικά μέτρα για το σχολείο και τους εκπαιδευτικούς, τα οποία έχουν ήδη εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο από τον Μάιο του 2025. Αριθμός θέσεων ανώτερου εκπαιδευτικού, επιθεωρητών, μείωση χρόνου σε κρίσιμους ρόλους, σειρά επιμορφωτικών δράσεων, έχουν προϋπολογιστεί και αποσκοπούν στην ουσιαστική στήριξη της σχολικής καθημερινότητας.
Τρίτον, η μακρά συζήτηση των τελευταίων 14 μηνών μεταξύ του ΥΠΑΝ και των εκπαιδευτικών οργανώσεων, τεκμηριωμένα, οδήγησε σε σημαντικές αλλαγές, στο πλαίσιο της προσπάθειας του ΥΠΑΝ για τη μεγαλύτερη δυνατή σύγκλιση. Η συζήτηση στη Βουλή επιφέρει πρόσθετες αλλαγές, μέσω τροπολογιών, τις οποίες σεβόμαστε, με την προσδοκία ότι δεν θα αλλοιώσουν την επιστημονική βάση και την πρακτική εφαρμοσιμότητα του Σχεδίου.
Τέταρτον, οι δημοκρατικές διαδικασίες, όπως απορρέουν από το Σύνταγμα, απαιτούν μεταρρυθμίσεις μέσα από διάλογο, θεσμικές ισορροπίες και υπευθυνότητα. Καμία μεταρρύθμιση δεν μπορεί να ικανοποιεί απόλυτα όλες τις πλευρές. Μπορεί, όμως, να προωθεί ουσιαστικές και βελτιωτικές αλλαγές, με τη μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση. Ταυτόχρονα, η κοινωνία αναμένει από τη Βουλή να ασκήσει τον ρόλο της με ευθύνη και προοπτική.
Πέμπτο, οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς και κυρίως τα παιδιά αναμένουν από όλους μας ένα βήμα μπροστά. Το ΥΠΑΝ από την πρώτη στιγμή, τάσσεται υπέρ ενός καλύτερου, πιο παιδαγωγικού και λειτουργικού πλαισίου στα σχολεία μας. Παράλληλα, με την εφαρμογή του Νέου Συστήματος Αξιολόγησης, όπως έχουμε ήδη δηλώσει, θα δρομολογήσουμε και πάγια αιτήματα των εκπαιδευτικών οργανώσεων, καθώς και πρόσθετες αναγκαίες αλλαγές που θα στηρίξουν συνολικά το δημόσιο σχολείο, ανεξάρτητα από το ΝΣΑ. Υπενθυμίζουμε ότι έχουμε ήδη στηρίξει αρκετά χρόνια αιτήματα για την αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου και συνεχίζουμε.
Αυτό που απομένει - και είναι καθοριστικό για την επιτυχία της μεταρρύθμισης - είναι να εργαστούμε όλοι με αίσθημα ευθύνης και συνεργασίας. Πολιτεία, εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές οφείλουμε να αποδείξουμε στην πράξη ότι προτεραιότητά μας είναι το σχολείο, η ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών μας και και τα παιδιά μας πάνω απ’ όλα.
Αξιολόγηση εκπαιδευτικών: Οι πέντε διευκρινίσεις της Υπουργού Παιδείας δύο ημέρες πριν την Ολομέλεια
Η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Αθηνά Μιχαηλίδου, παρουσίασε πέντε βασικά σημεία σχετικά με το σχέδιο κανονισμών για το νέο Σύστημα Στήριξης και Ενδυνάμωσης των Εκπαιδευτικών και Αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου, ενόψει της συζήτησης στην Ολομέλεια της Βουλής. Η Υπουργός τόνισε ότι το νέο σύστημα, μετά από 50 χρόνια, επιδιώκει να λειτουργήσει το δημόσιο σχολείο σε ένα πιο παιδαγωγικό και αποτελεσματικό πλαίσιο, στηρίζοντας το έργο των εκπαιδευτικών με σεβασμό και εμπιστοσύνη, με στόχο τη βελτίωση της καθημερινής λειτουργίας του σχολείου και το όφελος των μαθητών. Το νέο σχέδιο αξιολόγησης δίνει έμφαση στον παιδαγωγικό χαρακτήρα του σχολείου και στη διαμορφωτική αξιολόγηση, ενδυναμώνοντας τους εκπαιδευτικούς σε όλα τα στάδια της επαγγελματικής τους πορείας και παρέχοντας τη δυνατότητα παραμονής στην τάξη, εφόσον το επιθυμούν. Παράλληλα, απαιτεί και διασφαλίζει την ανάληψη της σχολικής ηγεσίας από ικανά και καταρτισμένα στελέχη. Το Υπουργείο έχει ήδη εγκρίνει υποστηρικτικά μέτρα για το σχολείο και τους εκπαιδευτικούς, όπως η δημιουργία θέσεων ανώτερου εκπαιδευτικού προσωπικού και επιθεωρητών, η μείωση του χρόνου σε κρίσιμους ρόλους και η υλοποίηση επιμορφωτικών δράσεων. Η Υπουργός αναγνώρισε τις αλλαγές που προέκυψαν από τον διάλογο με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις και εξέφρασε την προσδοκία ότι οι τροπολογίες που θα συζητηθούν στη Βουλή δεν θα αλλοιώσουν την επιστημονική βάση και την πρακτική εφαρμοσιμότητα του Σχεδίου.
You Might Also Like
Στην Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών
Πού κατέληξαν στη Βουλή για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών. Απειλές και εκβιασμό κατήγγειλε ο Μυλωνάς
Dec 3
Υπουργός Παιδείας: Το μήνυμα της δύο μέρες πριν τη συζήτηση στην Ολομέλεια για το σύστημα αξιολόγησης εκπαιδευτικών
Dec 20
Μήνυμα Μιχαηλίδου πριν τη συζήτηση στην Ολομέλεια για το σύστημα αξιολόγησης εκπαιδευτικών
Dec 20
Μήνυμα της ΥΠΑΝ ενόψει Ολομέλειας: «Έμφαση στη διαμορφωτική αξιολόγηση»
Dec 20