Του Τάσου Περδίου
Κατά την ταπεινή μου άποψη, όσα έγιναν τις τελευταίες μέρες με την έξαρση υστερίας των υπερορθόδοξων μουτζαχεντίν εναντίον ενός ζωγράφου, είναι από μόνα τους ένα έργο …τέχνης. Κακόγουστο και θλιβερό, αλλά έργο τέχνης για εκείνους που το φιλοτεχνούν εδώ και δεκάδες, αν όχι εκατοντάδες χρόνια. Οι… καλλιτέχνες είναι δύο: Η οικονομική ελίτ του τόπου και η Εκκλησία, οι οποίοι, δουλεύοντας μαεστρικά για γενεές επί γενεών, έπλασαν μεγάλο μέρος της κοινωνίας για να φτάσουμε σε αυτό το καταθλιπτικό κατάντημα που παρακολουθούμε σήμερα.
Είναι πραγματικά εκπληκτικά αυτά που γίνονται και το πόσο καλά έκαναν τη δουλειά τους όσοι έσπειραν τους σπόρους της μαζικής αποχαύνωσης για πάρα πολλά χρόνια φαίνεται από το εξής: Από το 1999 και έπειτα, ορισμένα λαμόγια από τις τάξεις της ελίτ άρπαξαν δύο φορές τα χρήματα του Κυπραίου με μια βίαιη μετατόπιση του πλούτου ιστορικών διαστάσεων. Η πρώτη φορά ήταν με το σκάνδαλο του χρηματιστηρίου και η δεύτερη φορά με το κούρεμα των καταθέσεων, αλλά και τις δύο φορές ουσιαστικά δεν άνοιξε ρουθούνι. Τώρα όμως, οι άρπαγες της οικονομικής ελίτ έχουν απλώσει τα ξερά τους και πατούν στην ιερά τράπεζα του Κυπραίου: το σπίτι του.
Μόλις λίγες μέρες πριν το υστερικό παραλήρημα των θρησκόληπτων, μια είδηση πέρασε σχεδόν στα ψιλά από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και την κοινή γνώμη. Η είδηση ότι μια γυναίκα που βρέθηκε νεκρή στην παραλιακή περιοχή της Πάφου δεν ήταν ούτε δολοφονημένη ούτε πέθανε από παθολογικά αίτια, αλλά ήταν άστεγη.
Τις τελευταίες μέρες παίζουν όμως πολύ στα ΜΜΕ τίτλοι του τύπου «ανέβασαν στροφές οι εκποιήσεις», ωσάν και είναι φόρμουλα 1 και στέκει στη γραμμή εκκίνησης. Οι τράπεζες και οι εταιρείες εξαγοράς πιστώσεων, η ελίτ της ελίτ δηλαδή, αρπάζουν τα σπίτια του κόσμου μαζικά, χωρίς να δίνουν λογαριασμό σε κανένα, και σιγά σιγά έχουν αρχίσει να πεθαίνουν κιόλας άστεγοι στους δρόμους. Ο Κυπραίος, που παραδοσιακά αφιέρωνε τη ζωή του για να κτίσει σπίτι για τον ίδιο και τα παιδιά του, χάνει τα σπίτια του. Και ενώ τα αρπακτικά αρπάζουν τα σπίτια, η έγνοια πολλών, πάρα πολλών, είναι ότι θίχτηκαν τα ιερά και τα όσια της ορθοδοξίας από ένα ζωγράφο. Αν αυτό δεν είναι όχι απλώς έργο τέχνης αλλά αριστούργημα μαζικής αποχαύνωσης, τότε τι είναι;
Αριστούργημα μαζικής αποχαύνωσης
Το άρθρο του Τάσου Περδίου παρουσιάζει μια έντονα κριτική άποψη για την πρόσφατη υστερία που προκλήθηκε σχετικά με έναν ζωγράφο, συνδέοντάς την με βαθύτερα κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα στην Κύπρο. Ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι η αντίδραση αυτή είναι αποτέλεσμα μιας μακροχρόνιας προσπάθειας της οικονομικής ελίτ και της Εκκλησίας να διαμορφώσουν μια κοινωνία ευάλωτη σε τέτοιου είδους αντιδράσεις. Επισημαίνει ότι από το 1999, η οικονομική ελίτ έχει προκαλέσει σημαντικές οικονομικές ζημίες στον κυπριακό λαό, μέσω του σκανδάλου του χρηματιστηρίου και του κουρέματος των καταθέσεων, χωρίς να υπάρξει ουσιαστική αντίδραση. Ο Περδίου τονίζει ότι η ελίτ τώρα στρέφει την προσοχή της στην ιδιοκτησία των πολιτών, με τις μαζικές εκποιήσεις να οδηγούν ανθρώπους στην αστέγεια, όπως αποδεικνύεται από την πρόσφατη είδηση μιας άστεγης γυναίκας που βρέθηκε νεκρή στην Πάφο. Παράλληλα, η δημόσια συζήτηση φαίνεται να επικεντρώνεται στην προσβολή θρησκευτικών αισθημάτων από ένα έργο τέχνης, αντί να αντιμετωπίσει τα πραγματικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η κοινωνία. Ο συγγραφέας χαρακτηρίζει αυτή την κατάσταση ως ένα "αριστούργημα μαζικής αποχαύνωσης". Η κριτική του Περδίου επεκτείνεται στην έλλειψη προτεραιότητας που δίνεται στην προστασία της στέγης των πολιτών, σε σύγκριση με την υπεράσπιση των θρησκευτικών συμβόλων. Θεωρεί ότι η εμμονή στην προσβολή των "ιεραρχικών και οσίων" αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από τα αληθινά προβλήματα, όπως η οικονομική αδικία και η κοινωνική εξαθλίωση. Η κατάσταση αυτή, σύμφωνα με τον συγγραφέα, είναι αποτέλεσμα μιας συστηματικής προσπάθειας χειραγώγησης της κοινής γνώμης από τα κέντρα εξουσίας. Συνοψίζοντας, το άρθρο παρουσιάζει μια οξύτατη κριτική στην κυπριακή κοινωνία, κατηγορώντας την για παθητικότητα και ευκολία στην χειραγώγηση. Ο Περδίου υποστηρίζει ότι η ελίτ και η Εκκλησία έχουν δημιουργήσει ένα σύστημα που διαιωνίζει την ανισότητα και την αδικία, ενώ η δημόσια συζήτηση παραμένει εστιασμένη σε ασήμαντα ζητήματα. Το άρθρο προκαλεί προβληματισμό σχετικά με τις προτεραιότητες της κοινωνίας και την ανάγκη για ουσιαστική αλλαγή.
You Might Also Like
Συνέντευξη – Πινάρ Μπαρούτ: «Ζω με τις απειλές, αλλά δεν σωπαίνω»
Dec 7
Μια χώρα που αντί να προχωρά, βολεύεται
Dec 7
ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ: Η επιστροφή του Μακαρίου και ο κλάδος ελαίας (Μέρος 3ο)
Dec 20
“Η μεγαλύτερη πρόκληση του 21ου αιώνα για το νησί μας”, ένα κείμενο του Γιώργου Νεοφύτου
Dec 21
Τα Χριστούγεννα που πνίγηκαν στο σκοτάδι και βάφτηκαν στο αίμα
Dec 22