Philenews

Γιατί η Pepsi νίκησε την Coca-Cola μόνο στη Μέση Ανατολή

Published December 22, 2025, 11:33
Γιατί η Pepsi νίκησε την Coca-Cola μόνο στη Μέση Ανατολή

Η Pepsi έχει καταφέρει να κυριαρχήσει στην αγορά αναψυκτικών στη Μέση Ανατολή, σε αντίθεση με την παγκόσμια κυριαρχία της Coca-Cola. Αυτή η επιτυχία δεν είναι τυχαία, αλλά αποτέλεσμα μιας σειράς ιστορικών και πολιτικών συγκυριών. Στη δεκαετία του 1960, τα αραβικά κράτη επέβαλαν μποϊκοτάζ στην Coca-Cola λόγω της απόφασης της εταιρείας να ανοίξει εργοστάσιο στο Ισραήλ. Αυτό το μποϊκοτάζ, αν και σταδιακά εξασθένησε, έδωσε στην Pepsi την ευκαιρία να εδραιώσει τη θέση της στην περιοχή. Η Pepsi, σύμφωνα με αναφορές, διαχειρίστηκε έξυπνα τις πολιτικές ευαισθησίες της Μέσης Ανατολής, καλλιεργώντας καλές σχέσεις με διάφορες φατρίες και κυβερνήσεις. Στο Ιράκ, για παράδειγμα, η εταιρεία φρόντισε να συνδεθεί με τις αραβικές κοινότητες, ενώ στη Σαουδική Αραβία κατέχει το 70% της αγοράς. Στον Λίβανο, η οικογένεια που διαχειρίζεται την παραγωγή της Pepsi έχει ισχυρούς δεσμούς με την κοινότητα των Δρούζων. Ωστόσο, υπάρχει μια σημαντική εξαίρεση στην κυριαρχία της Pepsi: τα παλαιστινιακά εδάφη. Εκεί, η Coca-Cola διατηρεί ένα εντυπωσιακό μερίδιο αγοράς, περίπου 90%, και έχει επενδύσει στην περιοχή, ανοίγοντας εργοστάσιο στη Γάζα το 2022. Αυτό το γεγονός υπογραμμίζει την ιδιαίτερη σημασία που έχει η Coca-Cola για τους Παλαιστίνιους, πιθανώς ως σύμβολο αντίστασης ή ως μέρος της τοπικής παράδοσης. Πρόσφατα, ο πόλεμος στη Γάζα και η γενικότερη αύξηση της κριτικής προς την αμερικανική υποστήριξη στο Ισραήλ οδήγησαν σε νέα μποϊκοτάζ αμερικανικών προϊόντων στην περιοχή. Αυτό έδωσε την ευκαιρία σε τοπικές μάρκες αναψυκτικών, όπως η Matrix της Ιορδανίας και η Zee Cola του Λιβάνου, να αυξήσουν το μερίδιό τους. Παρόλα αυτά, οι περισσότεροι καταναλωτές επιμένουν στην Pepsi και την Coca-Cola, παρά τις προσπάθειες των τοπικών εταιρειών να ανταγωνιστούν.