Alpha News

Η Ευρώπη μικραίνει στόχους και προσδοκίες για μείωση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα

Published December 16, 2025, 20:27

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε την τροποποίηση του στόχου για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα νέα αυτοκίνητα και φορτηγά, μειώνοντας τον από 100% σε 90% έως το 2035. Η απόφαση αυτή σηματοδοτεί την απομάκρυνση από την αρχική πρόθεση για πλήρη απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης και αποτελεί αποτέλεσμα πιέσεων από κράτη-μέλη όπως η Γερμανία, η Ιταλία, η Πολωνία και η Ουγγαρία, τα οποία εξέφρασαν ανησυχίες σχετικά με τις οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία. Η τροποποίηση προβλέπει ότι οι κατασκευαστές δεν θα υποχρεούνται πλέον να μειώσουν τις εκπομπές κατά 100%, αλλά κατά 90%, με την υπόλοιπη μείωση να επιτυγχάνεται μέσω της χρήσης χάλυβα χαμηλών εκπομπών άνθρακα (παραγόμενου εντός της ΕΕ) ή βιώσιμων καυσίμων, όπως τα ηλεκτρονικά καύσιμα (e-fuels) και τα βιοκαύσιμα. Αυτό σημαίνει ότι θα συνεχιστεί η παραγωγή υβριδικών οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων των plug-in υβριδικών (PHEV), των υβριδικών με επέκταση αυτονομίας και των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης και μετά το 2035. Παράλληλα, η Επιτροπή δεσμεύεται για την ενίσχυση των ηλεκτρικών και υδρογόνου οχημάτων, προωθώντας την παραγωγή πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων (EVs) και οχημάτων υδρογόνου, καθώς και την παροχή κινήτρων για την παραγωγή μικρών και προσιτών ηλεκτρικών αυτοκινήτων εντός της ΕΕ. Η απόφαση χαρακτηρίστηκε ως «win-win» από τον Επίτροπο για το Κλίμα, Βόπκε Χούκστρα, καθώς παρέχει ευελιξία στους κατασκευαστές και ενισχύει την αγορά «πράσινου» χάλυβα. Επιπλέον, η Κομισιόν ανακοίνωσε οικονομικά και βιομηχανικά μέτρα, όπως το Battery Booster, που προβλέπει επενδύσεις ύψους 1,8 δισ. ευρώ για την ανάπτυξη μιας πλήρως ευρωπαϊκής αλυσίδας αξίας μπαταριών, και τη δημιουργία μιας νέας κατηγορίας για τα Small Affordable Cars, δηλαδή τα μικρά και προσιτά ηλεκτρικά οχήματα, με ειδικά κίνητρα. Η απόφαση αυτή αντανακλά την αλλαγή της πολιτικής ισορροπίας στην ΕΕ μετά τις εκλογές του 2024, με το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα (ΕΛΚ) και τα ακροδεξιά κόμματα να αποκτούν μεγαλύτερη επιρροή.