Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε την Τρίτη από το Στρασβούργο την τροποποίηση του στόχου για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα νέα αυτοκίνητα και φορτηγά, από 100% σε 90% έως το 2035. Η απόφαση αυτή σηματοδοτεί την οριστική κατάργηση της ολοκληρωτικής απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης (ICE) που είχε θεσπιστεί το 2023, και έρχεται μετά από πιέσεις κρατών-μελών όπως η Γερμανία, η Ιταλία, η Πολωνία και η Ουγγαρία, που ζήτησαν την αναθεώρηση του μέτρου, επικαλούμενες οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία.
Τα κύρια σημεία της απόφασης της Επιτροπής αφορούν την μη υποχρέωση συμμόρφωσης των κατασκευαστών στη μείωση εκπομπών κατά 100%, καθώς τώρα η υποχρέωση θα αφορά μείωση 90%. Η αντιστάθμιση του 10% θα έλθει με τη χρήση χάλυβα χαμηλών εκπομπών άνθρακα (προερχόμενου από την ΕΕ) ή βιώσιμων καυσίμων, όπως ηλεκτρονικά καύσιμα (e-fuels) και βιοκαύσιμα.
Αυτό συνεπάγεται και τη συνέχιση παραγωγής υβριδικών, καθώς θα επιτρέπεται η παραγωγή plug-in υβριδικών (PHEV), υβριδικών με επέκταση αυτονομίας, ήπιων υβριδικών και οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά το 2035.
Προβλέπεται ακόμη η ενίσχυση ηλεκτρικών και υδρογόνου, με προώθηση των πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων (EVs) και τα οχήματα υδρογόνου, με κίνητρα για την παραγωγή μικρών, προσιτών ηλεκτρικών αυτοκινήτων εντός της ΕΕ.
Ο Επίτροπος για το Κλίμα, Βόπκε Χούκστρα, χαρακτήρισε την απόφαση ως «win-win», κατά την παρουσίαση του πακέτου μετά τη συνεδρίαση του Κολλεγίου των Επιτρόπων, επισημαίνοντας ότι αυτό δίνει ευελιξία στους κατασκευαστές και ενισχύει την αγορά «πράσινου» χάλυβα.
Από την πλευρά του, ο Επίτροπος Μεταφορών, Απόστολος Τζιτζικώστας, υπογράμμισε ότι η απόφαση επιτρέπει την κυκλοφορία τεχνολογιών πέρα από τα ηλεκτρικά οχήματα μετά το 2035.
Στα επιπλέον οικονομικά και βιομηχανικά μέτρα που ανακοίνωσε η Κομισιόν, και το Battery Booster, που αφορά την επένδυση €1,8 δισ. για την ανάπτυξη μιας πλήρως ευρωπαϊκής αλυσίδας αξίας μπαταριών, με €1,5 δισ. σε άτοκα δάνεια για ευρωπαίους παραγωγούς.
Θεσπίζεται η νέα κατηγορία των Small Affordable Cars, των μικρών, προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων (μήκους μέχρι 4,2 μέτρα), με κίνητρα για την ενίσχυση της ζήτησης.
Όσον αφορά την απλοποίηση διαδικασιών, παρουσιάστηκε και το omnibus της αυτοκινητοβιομηχανίας, που στοχεύει στη μείωση της γραφειοκρατίας και του κόστους, εξοικονομώντας περίπου €706 εκατ. ετησίως.
Η απόφαση αντανακλά την αλλαγή της πολιτικής ισορροπίας στην ΕΕ μετά τις εκλογές του 2024, με το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα (ΕΛΚ) και τα ακροδεξιά κόμματα να αποκτούν μεγαλύτερη επιρροή. Ο επικεφαλής του Μάνφρεντ Βέμπερ, αρχηγός του ΕΛΚ, είχε εκφράσει αντίθεση στην ολοκληρωτική απαγόρευση, υποστηρίζοντας ότι η βιομηχανία χρειάζεται περισσότερο χρόνο για προσαρμογή.
Η πρόταση που κατέθεσε η Επιτροπή θα τεθεί υπό διαπραγμάτευση μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της ΕΕ, με τις διαπραγματεύσεις να αναμένονται να εκκινήσουν από τον Ιανουάριο του 2026, με την Κύπρο στο τιμόνι των διαπραγματεύσεων.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Στεγαστική κρίση «χωρίς προηγούμενο» πλήττει όλη την Ευρώπη | AlphaNews
Πηγή: ΚΥΠΕ
Η Ευρώπη μικραίνει στόχους και προσδοκίες για μείωση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε την τροποποίηση του στόχου για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα νέα αυτοκίνητα και φορτηγά, μειώνοντας τον από 100% σε 90% έως το 2035. Η απόφαση αυτή σηματοδοτεί την απομάκρυνση από την αρχική πρόθεση για πλήρη απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης και αποτελεί αποτέλεσμα πιέσεων από κράτη-μέλη όπως η Γερμανία, η Ιταλία, η Πολωνία και η Ουγγαρία, τα οποία εξέφρασαν ανησυχίες σχετικά με τις οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία. Η τροποποίηση προβλέπει ότι οι κατασκευαστές δεν θα υποχρεούνται πλέον να μειώσουν τις εκπομπές κατά 100%, αλλά κατά 90%, με την υπόλοιπη μείωση να επιτυγχάνεται μέσω της χρήσης χάλυβα χαμηλών εκπομπών άνθρακα (παραγόμενου εντός της ΕΕ) ή βιώσιμων καυσίμων, όπως τα ηλεκτρονικά καύσιμα (e-fuels) και τα βιοκαύσιμα. Αυτό σημαίνει ότι θα συνεχιστεί η παραγωγή υβριδικών οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων των plug-in υβριδικών (PHEV), των υβριδικών με επέκταση αυτονομίας και των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης και μετά το 2035. Παράλληλα, η Επιτροπή δεσμεύεται για την ενίσχυση των ηλεκτρικών και υδρογόνου οχημάτων, προωθώντας την παραγωγή πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων (EVs) και οχημάτων υδρογόνου, καθώς και την παροχή κινήτρων για την παραγωγή μικρών και προσιτών ηλεκτρικών αυτοκινήτων εντός της ΕΕ. Η απόφαση χαρακτηρίστηκε ως «win-win» από τον Επίτροπο για το Κλίμα, Βόπκε Χούκστρα, καθώς παρέχει ευελιξία στους κατασκευαστές και ενισχύει την αγορά «πράσινου» χάλυβα. Επιπλέον, η Κομισιόν ανακοίνωσε οικονομικά και βιομηχανικά μέτρα, όπως το Battery Booster, που προβλέπει επενδύσεις ύψους 1,8 δισ. ευρώ για την ανάπτυξη μιας πλήρως ευρωπαϊκής αλυσίδας αξίας μπαταριών, και τη δημιουργία μιας νέας κατηγορίας για τα Small Affordable Cars, δηλαδή τα μικρά και προσιτά ηλεκτρικά οχήματα, με ειδικά κίνητρα. Η απόφαση αυτή αντανακλά την αλλαγή της πολιτικής ισορροπίας στην ΕΕ μετά τις εκλογές του 2024, με το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα (ΕΛΚ) και τα ακροδεξιά κόμματα να αποκτούν μεγαλύτερη επιρροή.
You Might Also Like
ΕΕ: Οριστικός τερματισμός εισαγωγών ρωσικού αερίου και σταδιακή κατάργηση πετρελαίου έως το 2027
Dec 3
Το οριστικό «στοπ» της ΕΕ στο ρωσικό αέριο αλλάζει την ενεργειακή αρχιτεκτονική
Dec 4
Συμφωνία στην ΕΕ για τη μείωση των εκπομπών αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου κατά 90% ως το 2040
Dec 10
«Ναι» στη δυνατότητα ΕΕ να διατηρήσει παγωμένα ρωσικά περιουσιακά στοιχεία
Dec 11
Η ΕΕ χαλαρώνει το «no ICE»: Μείωση εκπομπών στο 90% αντί 100% έως το 2035
Dec 16