Μπορεί οι νεαρότερες κυρίως ηλικίες να χρησιμοποιούν περισσότερο το TikTok και το Instagram, ωστόσο, οι ποιοτικές διαφορές στη χρήση με τα άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Facebook και το X είναι σημαντικές.
Στο Instagram και το TikΤοκ οι άνθρωποι ανεβάζουν προσωπικές φωτογραφίες ή σύντομα βιντεάκια, αναλόγως της θεματολογίας που τους ενδιαφέρει. Από την άλλη, στο Facebook και το X, μπορείς να γράψεις, να αναλύσεις ή να σχολιάσεις κάποιο θέμα.
Τα τελευταία χρόνια, αναλόγως και με την επικαιρότητα που επικρατεί στην Κύπρο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ιδιαίτερα το Facebook και το X, μετατρέπονται σε πεδίο μάχης ιδεών, απόψεων και αντιλήψεων.
Τελευταίο γεγονός υπήρξαν οι πίνακες του ζωγράφου Γιώργου Γαβριήλ, έργα τα οποία προκάλεσαν διχασμό σε επίπεδο αρχών, αξιών και αντιλήψεων της κοινωνίας.
Η διαφωνία ή στήριξη των έργων ενός ζωγράφου είναι επιτρεπτή, τόσο σε προσωπικό όσο και σε δημόσιο επίπεδο, κάτω από λογικά, δημοκρατικά και ευπρεπή πλαίσια όμως.
Αυτό διότι, τα έργα του Γιώργου Γαβριήλ και του κάθε Γαβριήλ, μπορεί να τύχουν αντικείμενο πολιτικής εκμετάλλευσης από κόμματα και πολιτικά πρόσωπα, λόγω και των επικείμενων βουλευτικών εκλογών.
Σε συνδυασμό με την τοξικότητα και παραπληροφόρηση που επικρατεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η «διαφήμιση» ενός κολλάζ από τα έργα του Γιώργου Γαβριήλ, κινητοποίησε τις «μάζες ψηφοφόρων» και τους κομματικούς στρατούς, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μία τοξική κατάσταση, όπου «σκρολάροντας» σε Facebook και X, βλέπαμε υβριστικά σχόλια, τοποθετήσεις από πολιτικά πρόσωπα και κόμματα, κατά ενός προσώπου ο οποίος ούτε δημόσιο αξίωμα κατέχει ούτε μπορεί να επηρεάσει την κοινή γνώμη.
Αλήθεια. Ποιος γνώριζε πριν από μερικά χρόνια τον πρώην εκπαιδευτικό και ζωγράφο Γιώργο Γαβριήλ; Ίσως και ο ίδιος μέσα από τον αμφιλεγόμενο σαρκασμό στα έργα του να επιδίωκε δημοτικότητα και αυτοπροβολή.
Προσωπικά, με βρίσκουν αντίθετο τα έργα που δημιουργεί, απεικονίζοντας τον Χριστό και την Παναγία με προκλητικό τρόπο. Κατ’ αυτό τον τρόπο, στέλνει λανθασμένα μηνύματα για την θρησκεία και τον ανθρώπινο κόσμο.
Ίσως και ο ίδιος, θέλοντας να θίξει την υποκρισία του ανθρώπου στην εποχή μας να στέλνει λανθασμένα μηνύματα μέσα από ιδεολογικές αγκυλώσεις, που ενδεχομένως έχει.
Ίσως, κατά την άποψή μου, να μην έπρεπε να εμπλέξει τη θρησκεία μας, τον Χριστό και την Παναγία, στις «αμαρτίες» που προκαλεί ο άνθρωπος και η λογική του.
Το όλο θέμα όμως, δεν έπρεπε να τύχει πολιτικής και προπαγανδιστικής εκμετάλλευσης, από τα αντίθετα ιδεολογικά και κομματικά στρατόπεδα, με αποτέλεσμα να παρασύρουν τον κόσμο σε ένα πεδίο μάχης χωρίς ιδιαίτερο πολιτικό αντίκρισμα.
Παράλληλα, πέραν από τους πίνακες του Γαβριήλ, είδαμε τις φωτογραφίες μαθητών με ναζιστικούς χαιρετισμούς σε σχολείο στη Λάρνακα, όπου και εκεί ξεκίνησε ένας νέος «πόλεμος» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για το αυγό του φιδιού που είναι η ακροδεξιά και ο χιτλερισμός, προκαλώντας θύμισες από την Χρυσή Αυγή στην Ελλάδα.
Θυμήθηκαν λοιπόν οι αρμόδιοι φορείς και τα κόμματα, μετά και τη δημοσιοποίηση φωτογραφιών από «νεοναζί» μαθητές, να λάβουν μέτρα για να αντιμετωπίσουν το φαινόμενο, σάμπως και δεν γνώριζαν εκπαιδευτικοί και Υπουργείο ότι υπάρχουν τέτοιες οργανώσεις στα σχολεία.
Η υποκρισία και σε αυτό το επίπεδο. Όσο κόμματα και πολιτικά πρόσωπα διχάζουν την κοινωνία, όσο τα σχολεία δεν καλλιεργούν την πολιτική παιδεία και δεν μαθαίνουν τα παιδιά Πολιτική Αγωγή, τότε οι νέοι θα καταφεύγουν σε «αντισυστημικές» και εξτρεμιστικές ιδεολογίες.
Όσο η πολιτική για τους περισσότερους πολίτες είναι ένας διαφορετικός κόσμος, μακριά από την καθημερινότητά τους, τότε η νεολαία θα επιλέγει διαφορετικά και επικίνδυνα μονοπάτια.
Όσο η τοξικότητα, η παραπληροφόρηση και η προπαγάνδα επικρατούν στα social media, τόσο κόμματα και υποψήφιοι θα διερωτώνται για την αποχή και την απαξίωση των πολιτών.
Η τοξικότητα στα social media και η υποκρισία των κομμάτων
Τα social media, και ιδιαίτερα το Facebook και το X, έχουν μετατραπεί σε πεδίο έντονων αντιπαραθέσεων και τοξικότητας στην Κύπρο, με αφορμή πρόσφατα γεγονότα όπως οι πίνακες του ζωγράφου Γιώργου Γαβριήλ και φωτογραφίες μαθητών με ναζιστικούς χαιρετισμούς. Ενώ πλατφόρμες όπως το Instagram και το TikTok χρησιμοποιούνται κυρίως για την προβολή προσωπικών στιγμών, το Facebook και το X προσφέρουν χώρο για συζητήσεις και σχολιασμό θεμάτων, γεγονός που οδηγεί σε πόλωση και εκδήλωση ακραίων φωνών. Η υπόθεση των πινάκων του Γαβριήλ, που προκάλεσαν διχασμό λόγω της θεματολογίας τους, εκμεταλλεύτηκε η πολιτική αντιπαράθεση, με κόμματα και πολιτικά πρόσωπα να τοποθετούνται με υβριστικό τρόπο, δημιουργώντας ένα τοξικό κλίμα. Ο συγγραφέας του άρθρου εκφράζει την αντίθεσή του στους πίνακες του Γαβριήλ, θεωρώντας ότι προσβάλλουν θρησκευτικά σύμβολα και στέλνουν λανθασμένα μηνύματα. Παράλληλα, αναγνωρίζει ότι ο καλλιτέχνης ίσως επιδίωκε να προκαλέσει συζήτηση και να θίξει την υποκρισία της κοινωνίας. Ωστόσο, τονίζει ότι η πολιτική εκμετάλλευση του θέματος ήταν αδικαιολόγητη και οδήγησε σε μια άσκοπη πόλωση. Η υπόθεση των ναζιστικών χαιρετισμών σε σχολείο στη Λάρνακα, επίσης, πυροδότησε έντονες αντιδράσεις στα social media, ανασύροντας μνήμες από το παρελθόν και προκαλώντας συζητήσεις για την ακροδεξιά και τον χιτλερισμό. Το άρθρο επισημαίνει την ευκολία με την οποία η παραπληροφόρηση και η τοξικότητα διαδίδονται στα social media, και πώς αυτό μπορεί να οδηγήσει σε άσκοπες αντιπαραθέσεις και πόλωση. Η πολιτική εκμετάλλευση τέτοιων γεγονότων, όπως η περίπτωση των πινάκων του Γαβριήλ, εντείνει το πρόβλημα και παρασύρει τον κόσμο σε ένα πεδίο μάχης χωρίς ουσιαστικό πολιτικό αντίκρισμα. Η έλλειψη λογικής και ευπρέπειας στις συζητήσεις στα social media, σε συνδυασμό με την ανωνυμία που προσφέρουν ορισμένες πλατφόρμες, δημιουργούν ένα περιβάλλον όπου η βία και ο ρατσισμός μπορούν να εκφραστούν ελεύθερα. Ο συγγραφέας καταλήγει τονίζοντας την ανάγκη για υπεύθυνη χρήση των social media και για αποφυγή της πολιτικής εκμετάλλευσης ευαίσθητων θεμάτων. Η προώθηση του διαλόγου, της κριτικής σκέψης και της αλληλοκατανόησης είναι απαραίτητη για την αντιμετώπιση της τοξικότητας και της πόλωσης που επικρατούν στα social media. Η εκπαίδευση των πολιτών σχετικά με την αξιολόγηση των πληροφοριών και την αναγνώριση της παραπληροφόρησης είναι επίσης σημαντική για την προστασία της δημοκρατίας και την αποφυγή της χειραγώγησης της κοινής γνώμης.
You Might Also Like
Βραβεία δια πάσαν νόσον να μοιράζονται στις πλατείες
Dec 16
Ντροπή: Εκρηκτικός μηχανισμός εξερράγη στο σπίτι του καλλιτέχνη Γιώργου Γαβριήλ - Στο σημείο δυνάμεις της Αστυνομίας
Dec 18
Ντροπή: Εκρηκτικός μηχανισμός εξερράγη στο σπίτι του καλλιτέχνη Γιώργου Γαβριήλ - Στο σημείο δυνάμεις της Αστυνομίας
Dec 18
Επίθεση κατά Γαβριήλ: Ποια κόμματα καταδίκασαν και ποια προτίμησαν τη σιωπή
Dec 19
Καταδίκη κομμάτων για επίθεση κατά Γαβριήλ. Ο κίνδυνος της φασιστικής ακροδεξιάς και ο Χριστιανισμός που δεν κινδυνεύει
Dec 19