Ομιλία Κώστα Κώστα, Βουλευτή ΑΚΕΛ κατά τη συζήτηση του Κρατικού Προϋπολογισμού για το έτος 2026
Στα σχεδόν 15 χρόνια που έχω την τιμή να είμαι μέλος αυτού του Σώματος, βρέθηκα πολλές φορές απέναντι σε ανευθυνότητα, ανικανότητα, πιθανή εξυπηρέτηση συμφερόντων, ανέφερε ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστα Κώστα.
Αυτούσια τα όσα είπε:
Σε σκάνδαλα για τα οποία ποτέ κανένας δεν τιμωρήθηκε. Όπως λέω συχνά, δεν μπορεί σε τούντο τόπο, πάντα να υπάρχουν ευθύνες αλλά όχι υπεύθυνοι. Λες και για όλα όσα συμβαίνουν, φταίνε φαντάσματα ή εξωγήινοι.
Η ατιμωρησία, είναι ο βασικός λόγος της απογοήτευσης του κόσμου από το πολιτικό σύστημα και της απομάκρυνσης του από τα κοινά.
Είναι σημαντικό επίσης το γεγονός ότι συνήθως οι αρμόδιες κρατικές αρχές και θεσμοί που έχουν την ευθύνη προστασίας των πολιτών, δεν κάνουν τη δουλειά τους.
Το σκάνδαλο των υποδομών φυσικού αερίου στο Βασιλικό, διερευνάται σήμερα από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία. Γιατί όμως είναι σκάνδαλο;
Γιατί ενώ κατατέθηκε ο θεμέλιος λίθος το καλοκαίρι του 2020 και θα έπρεπε να ολοκληρωθεί η κατασκευή του το καλοκαίρι του 2022 για να έχουμε φ.α. και μείωση κατά 40% στο ποσό των περίπου 280 εκ. ευρώ που πληρώνουν άδικα και χωρίς να φταίνε σε οτιδήποτε οι πολίτες ετησίως για ρύπους, το χερσαίο τερματικό δεν ξεκίνησε ποτέ, η προβλήτα, της οποίας η κατασκευή ξεκίνησε με σχεδόν 3 χρόνια καθυστέρηση, κατασκευάστηκε σε ποσοστό 40% και σκουριάζει εδώ και χρόνια μέσα στο νερό.
Γιατί από τις προκαταρκτικές έρευνες του νέου τεχνικού συμβούλου, φαίνεται ότι υπάρχουν σοβαρές κακοτεχνίες και χρήση ακατάλληλων υλικών, κάτι το οποίο θα οδηγήσει, αν το αποδείξει η έρευνα που γίνεται, πέραν από την επιπρόσθετη καθυστέρηση και σε περαιτέρω αύξηση του κόστους.
Γιατί η πλωτή μονάδα ‘ΕΤΥΦΑ ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ’, για την οποία εκτός από τα περίπου 200 εκ. που δώσαμε στους κινέζους για την μετατροπή της και τα επιπρόσθετα 40 εκ. που δώσαμε για να το αποδεσμεύσουν (αποδεσμεύοντας την εγγυητική τους), μας κοστίζει 414,000 ευρώ κάθε μήνα στη Μαλαισία, γιατί η μονάδα αζώτου και το σύστημα βαλβίδων που θα έπρεπε να ήταν στο πλοίο και δεν υπάρχουν, θα κοστίσουν επιπρόσθετα 10 περίπου εκ. ευρώ.
Γιατί η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία ερευνά το σκάνδαλο αυτό και κυρίως τις διαδικασίες ανάθεσης του έργου στην κινέζικη κοινοπραξία και το πως δόθηκαν επιπρόσθετα 25 εκ. στον εργολάβο, την ώρα που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ζητά να της επιστρέψουμε τα 68 σχεδόν εκατομμύρια ευρώ από τα 100 εκ. της χορηγίας της, την ώρα που η κοινοπραξία απαιτεί απο την ΕΤΥΦΑ, στο Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο, επιπρόσθετα 200 εκ. ευρώ. Αν δυστυχως χαθεί η δικαστική μάχη, τότε το συνολικό κόστος του έργου, αν ποτέ αυτό ολοκληρωθεί, από τα 515 εκ., θα εκτοξευθεί στα περίπου 900 εκ.
Το σκάνδαλο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου – Ελλάδας, επίσης διερευνάται από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία. Γιατί όμως είναι σκάνδαλο;
Γιατί ο προηγούμενος φορέας υλοποίησης Euroasia Interconnector, υπέγραψε συμβολαίο ύψους 1,4 δις ευρώ για κατασκευή και πόντιση του καλωδίου χωρίς να έχει τα λεφτά πέραν των 658 εκ. της χορηγίας της Ε.Ε.
Γιατί ο νυν φορέας υλοποίησης ΑΔΜΗΕ ακόμα να παραδώσει τα στοιχεία που ζητήθηκαν από Υπουργείο Οικονομικών και ΡΑΕΚ (συμφωνίες με Siemens και Nexans, κατάλογος μετόχων ΑΔΜΗΕ και GSI, μελέτη κόστους-οφέλους), ο οποίος ΑΔΜΗΕ, συνεχώς πίεζε και απειλούσε Κυβέρνηση και ΡΑΕΚ.
Γιατί κανένας δεν γνωρίζει το τελικό κόστος του έργου, το οποίο από τα 1,4 δις ανέβηκε στο 1,9 δις. Σημειώνεται το πόρισμα των ξένων εμπειρογνωμονων που ζήτησε η Κυβέρνηση, το οποίο, σύμφωνα με πληροφορίες, το έργο εκτός του ότι εκθέτει την Κυπριακή Δημοκρατία σε μεγάλο ρίσκο και κινδύνους, δεν είναι οικονομικά βιώσιμο.
Γιατί δεν έγιναν οι απαραίτητες βυθομετρήσεις, οι οποίες σταμάτησαν λόγω παρενοχλήσεων από τουρκικά πολεμικά πλοία πριν ενάμιση χρόνο και δεν συνεχίστηκαν ποτέ, για να δούμε αν μπορεί τεχνικά το έργο να γίνει, λόγω της ‘κοιλάδας’ βάθους 3,500 μέτρων μεταξύ Κύπρου και Κρήτης, κάτι το οποίο μπορεί να εκτοξεύσει το κόστος του έργου πάνω από 3 με 4 δις.
Η πολύ ψηλή τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος γιατί είναι σκάνδαλο;
Γιατί όπως προανάφερα, δεν κατάφερε τούτη η Πολιτεία να φέρει φ.α. για ηλεκτροπαραγωγή εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
Γιατί το δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος ενώ χρειάζεται αναβάθμιση και επέκταση αφού σε πολλές περιοχές δεν μπορεί να δεχθεί επιπρόσθετο φορτίο από ΑΠΕ, τίποτε δεν έγινε.
Γιατί στον τομέα της αποθήκευσης και κυρίως στη δημιουργία ενός κεντρικού συστήματος, μείναμε στάσιμοι για χρόνια, με αποτέλεσμα εκατοντάδες χιλιάδες μεγαβατώρες από ΑΠΕ να χάνονται κάθε χρόνο αλλά και να έχουμε αποκοπή στα φωτοβολταϊκά πάρκα και κυρίως στους οικιακούς καταναλωτές, τους οποίους ώθησε η Πολιτεία να πάνε να δανειστούν χρήματα για να τοποθετήσουν φωτοβολταϊκά.
Γιατί ο πεπαλαιωμένος σταθμός της Δεκέλειας, ακόμα αναμένει αναβάθμιση, με αποτέλεσμα να εκπέμπει τεράστιες ποσότητες ρύπων.
Γιατί ενώ έχουμε σχεδόν ολόχρονα ηλιοφάνεια, δεν καταφέραμε να προωθήσουμε σημαντικά την παραγωγή ηλεκτρισμού από ΑΠΕ.
Οι πολύ ψηλές τιμές των καυσίμων γιατί είναι σκάνδαλο;
Γιατί το Υπουργείο Εμπορίου συνεχίζει την απαράδεκτη επιβολή ΦΠΑ και επί του Φόρου Κατανάλωσης.
Γιατί δεν προωθήθηκε η υγραεριοκίνηση, με κίνητρα όπως η επιδότηση τοποθέτησης συστημάτων, για να δώσουμε την ευκαιρία στους πολίτες να προμηθεύονται ένα πιο φθηνό καύσιμο, με φόρο κατανάλωσης μόνο 7 σεντ το λίτρο.
Γιατί σύμφωνα με καταγγελίες πρατηριούχων, μόλις φτάσει φορτίο που αγοράσθηκε με πιο ψηλές τιμές, οι εταιρείες άμεσα τους ενημερώνουν ότι πρέπει να αυξήσουν τις τιμές πώλησης ανεξάρτητα, με τα αποθέματα. Να υπενθυμίσω ότι και αυτή η κυβέρνηση, θεωρεί ότι αυτό που φωνάζουμε εδώ και χρόνια δηλαδή το φαινόμενο του φτερού και της ρουκέτας, δεν ισχύει στην Κύπρο.
Γιατί η Έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για το Υπουργείο Εμπορίου, η οποία κυκλοφόρησε στα μέσα του Δεκέμβρη 2022 και συζητήθηκε στη συνέχεια στην Επιτροπή Ελέγχου, επιβεβαιώνει πλήρως τις καταγγελίες στις οποίες είχα προβεί στην Βουλή, αναφέροντας ότι η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή επιτρέπει στις εταιρείες πετρελαιοειδών να χρεώνουν υπερβολικά τα μη συνδεδεμένα με αυτές πρατήρια, μετακυλίοντας σε αυτά, δαπάνες των δικών τους πρατηρίων. Η Έκθεση αναφέρει ότι δεν υπάρχουν συνθήκες ανταγωνισμού, ότι δεν ελέγχεται αν οι εταιρείες κάνουν υπερκέρδη και κυρίως ότι οι εταιρείες χειραγωγούν τις τιμές στα πρατήρια που δεν τους ανήκουν. Η Έκθεση έχει σταλεί ως καταγγελία στην Επιτροπή Προστασίας Καταναλωτή από την Ελεγκτική Υπηρεσία, εδώ και 3 χρόνια.
Γιατί οι νέες στάσεις λεωφορείων είναι σκάνδαλο;
Γιατί ο σχεδιαστής του έργου δήλωσε στην Επιτροπή Μεταφορών της Βουλής ότι το Υπουργείο άλλαξε το σχεδιασμό και τις προδιαγραφές του έργου, άλλαξε την πλευρά που θα έμπαινε το πλαίσιο και το παγκάκι, τις προδιαγραφές του σκελετού και τη στατική μελέτη με λιγότερο μέταλλο και άρα μικρότερο κόστος από αυτό της προσφοράς για τον εργολάβο και βέβαια λιγότερη ασφάλεια για τον κόσμο και ότι οι μικρές στάσεις τύπου Β’, έπρεπε να τοποθετούνται σε ειδικές περιοχές σε πολύ μικρό αριθμό όχι παντού όπως δυστυχώς γίνεται.
Γιατί η ‘ενδιάμεση’ Ειδική Έκθεση του Γενικού Ελεγκτή της Δημοκρατίας για τις νέες στάσεις ενώ συνεχίζεται η έρευνα για να ολοκληρωθεί η Ειδική Έκθεση, η οποία ξεκίνησε μετά τις καταγγελίες μου στην Επιτροπή Μεταφορών και τα όσα ανάφερε στη συνεδρία αυτή και ο Τεχνικός Σύμβουλος του έργου, αναφέρει ότι ο τελικός σχεδιασμός παρέχει ελάχιστη ως και μηδενική ορατότητα απο τη μεριά των διερχομένων οχημάτων, κάτι εντελώς απαράδεχτο και πρωτοφανές, ότι το αρχικώς προτεινόμενο σχέδιο δεν είχε αυτά τα λάθη αλλά προέκυψαν κατόπιν παρεμβάσεων του Τμ. Δημ. Έργων, ότι ακόμα και όταν το θέμα αποτέλεσε αντικείμενο έντονου δημόσιου διαλόγου και ακολούθως συζητήθηκε στη Βουλή, το ΤΔΕ παρουσιάστηκε απόλυτο ως προς την ορθότητα του σχεδιασμού, κάτι που προκαλεί ερωτήματα ως προς την αδυναμία του να αντιληφθεί ένα τόσο εξόφθαλμο ζήτημα και ότι ο τεχνικός σύμβουλος, δεν έδωσε ακόμη έγκριση των τελικών σχεδίων αλλά και ότι οι υφιστάμενες στάσεις, δεν έχουν καμία σχέση με αυτές που ο ίδιος αρχικά σχεδίασε.
Γιατί το σύστημα φωτοεπισήμανσης με τις κάμερες, είναι σκάνδαλο;
Γιατί η σχετική νομοθεσία για τις κάμερες, ήρθε στη Βουλη 10 μήνες αφού υπογράφηκε η συμφωνία με την ανάδοχο εταιρεία, με αποτέλεσμα η τότε κυβέρνηση να μην επιτρέψει τις όποιες αλλαγές στο νομοσχέδιο.
Γιατί συνεχίζεται η ‘κλοπή’ του κόσμου με το περιβόητο βέλος δεξιά στα φώτα τροχαίας την οποία θα σταματούσαμε με την πρόταση νόμου μας για τοποθέτηση χρονομέτρων, την οποία δεν αποδέχτηκε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας.
Γιατί παραγγείλαμε ‘έξυπνα’ φώτα, τα οποία δεν μπορούν να ενσωματώσουν χρονόμετρα όπως γίνεται σε όλες τις χώρες του κόσμου, με τον αρμόδιο Υπουργό να απαντά γραπτώς στην Επιτροπή Μεταφορών ότι: ‘H εφαρμογή των συστημάτων χρονομέτρησης λειτουργεί κυρίως σε Ασιατικές και Βαλκανικές χώρες’.
Γιατί τα βανάκια με τις κινητές κάμερες σταθμεύουν όχι σε ΄μελανά’ σημεία του δικτύου που σκοτώνεται κόσμος αλλά πίσω από δέντρα, θάμνους, στην απέναντι πλευρά του δρόμου, σε κόλπους λεωφορείων, σε χώρους στάθμευσης ΑΜΕΑ, χωρίς σήμανση.
Γιατί ενώ από τις 20/6/24 ψηφίστηκε η πρόταση νόμου, η οποία λέει ότι το πρόστιμο για το πάτημα της διάβασης πεζών στα φώτα τροχαίας με κάμερες από 300 ευρώ θα γίνει 85, μέχρι σήμερα και ενάμιση χρόνο μετά δεν τέθηκε σε ισχύ γιατί αρνείται η εταιρεία, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες, πέτυχε να της δώσουν επιπρόσθετα σχεδόν 1 εκ, για να αλλάξει απλά ένα νούμερο όποτε θα αποφασίσει να το κάνει, με αποτέλεσμα συνταξιούχοι, μονογονιοί, άνεργοι, φοιτητές, να συνεχίζουν να πληρώνουν 300 ευρω για το πάτημα μιας γραμμής χωρίς να περάσουν απέναντι.
Γιατί οι δολοφονικοί αερόσακοι ‘ΤΑΚΑΤΑ’ είναι σκάνδαλο;
Γιατι αν δεν φώναζε από την πρώτη στιγμή η Μαρία Λούη, μητέρα του αδικοχαμένου Κυριάκου Όξινου και μερικοί δημοσιογράφοι, ελάχιστοι βουλευτές από τον Οκτώβρη 2023 που πιστοποιήθηκε ότι ο θάνατος του Κυριάκου προήλθε από έκρηξη δολοφονικού αερόσακου ΤΑΚΑΤΑ και από τον Οκτώβρη 2024 ο Γιάννος Γιωργαλλή μετά τον τραγικό θάνατο της κόρης του Στυλιανής, τίποτε δεν θα έβγαινε στην επιφάνεια αφού τον Οκτώβρη του 2023 στην Επιτροπή Εμπορίου όταν πρωτοσυζητήθηκε το θέμα, οι αρμόδιες αρχές του κράτους δηλ. Υπουργείο Μεταφορών και Τμήμα Οδικών Μεταφορών, μας έλεγαν ότι πρόκειται για μεμονωμένο περιστατικό, ότι δεν υπάρχει σοβαρό πρόβλημα και ότι η κατάσταση είναι απολύτως διαχειρίσιμη.
Γιατί όταν σκοτώθηκε η Στυλιανή και φέραμε ξανά το θέμα στην Επιτροπή Εμπορίου, με έκπληξη μάθαμε ότι μετά από ένα χρόνο δεν έκαναν τίποτε απολύτως ενώ είχαμε εισηγηθεί συγκεκριμένα μέτρα και το χειρότερο είναι ότι προσπάθησαν και πάλι να μας πείσουν ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα.
Γιατί ενώ η Ε.Ε. έστειλε τον Κανονισμό 858 από το 2018, με τον οποίο καθορίζεται η διαδικασία ανάκλησης προϊόντων και δίνονται λυσεις, τον ‘έθαψαν’ σε ένα συρτάρι για 6 ολάκερα χρόνια και τον ανακαλύψαμε ως Επιτροπή Μεταφορών το Δεκέμβρη 2024.
Γιατί ενώ ο Ευρωπαϊκός Κανονισμος 858/18 απαγορεύει τη χρέωση για οτιδήποτε στην αλυσίδα της ανάκλησης όπως επίσης και η νομοθεσία που ψηφίσαμε τον περασμένο Ιούνη, η οποία καθορίζει ότι και ο έλεγχος παρέχεται δωρεάν, 2 αντιπροσωπείες εξακολουθούν να εισπράττουν λεφτά από τους απελπισμένους πολίτες, με αποτέλεσμα μέχρι τον περασμένο Σεπτέμβρη να είχαν εισπράξει 4 εκ. ευρώ ενώ την ίδια ώρα, η αρμόδια Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή, αρνείται να προστατεύσει τους πολίτες.
Γιατί το κράτος, δεν πήρε κανένα μέτρο για να προστατεύσει τον κόσμο ενώ όλη η Ευρώπη αυτό έκανε από το 2012-13, ενώ το ΤΟΜ είχε γραπτές κατάγγελίες από το 2015, ενώ το 2017 είχε τραυματιστεί ανεπανόρθωτα ο Αλέξανδρος Λούγκος, ενώ ήρθε ο Κανονισμός 858 από το 2018. Την πρωτοβουλία και όλο το βάρος και ευθύνη που δεν της αναλογούσαν, πήρε η Βουλή και όχι ο αρμόδιος Υπουργός ώς όφειλε να πράξει.
Γιατί το Υπουργείο Μεταφορών δεν ανέλαβε το συντονισμό της προσπάθειας αλλαγής των αερόσακων όπως είχαμε ζητήσει και ως όφειλε αφού αφορά την ασφάλεια των πολιτών αλλά το άφησε στις ιδιωτικές εταιρείες, για τις οποίες δεν παίρνει κανένα μέτρο αφήνοντας τον κόσμο στο έλεος του οποιουδήποτε αφού κάποιες αντιπροσωπείες ούτε τα τηλέφωνα απαντούν, ούτε αερόσακους έχουν ούτε καθορίζουν ραντεβού. Οι πολίτες απεθύνονται στο ΤΟΜ για βοήθεια και το ΤΟΜ τους στέλνει πίσω στις εταιρείες.
Οι πολίτες δικαιολογημένα είναι θυμωμένοι. Γιατί το κράτος είναι απών όταν πρέπει να τους προστατεύσει. Γιατί κάποιοι θεσμοί της Πολιτείας δεν κάνουν τη δουλειά τους. Γιατί ποτέ κανένας δεν τιμωρήθηκε.
Γιατί αυτοί που έχουν την ευθύνη, κάνουν ότι δεν βλέπουν σκάνδαλα που βγάζουν μάτια. Γιατί πάντα αυτοί την πληρώνουν, συνήθως χωρίς να φταίνε. Γιατί την ώρα που κάποιοι ‘κλέβουν’ εκατομμύρια, αυτοί παλεύουν να ζήσουν την οικογένεια τους. Γιατί όταν χάνονται εκατομμύρια του φορολογούμενου, δημόσιο χρήμα, από λάθη και παραλείψεις, ανικανότητα και ανευθυνότητα χωρίς να ιδρώνει το αυτί αυτών που θα έπρεπε, αυτοί μετρούν το τελευταίο ευρώ για να βγάλουν το μήνα. Για όλα τα πιο πάνω, υπάρχουν ευθύνες. Σοβαρές ευθύνες. Πολιτικές, ποινικές, πειθαρχικές. Τις οποίες κανένας δεν αναλαμβάνει, για τις οποίες πιθανότατα, κανένας δεν θα πληρώσει.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω τους προέδρους, τα μέλη και τις γραμματείες των επιτροπών που συμμετέχω, τους κοινοβουλευτικούς μας συνεργάτες που έχουν την ευθύνη των επιτροπών αυτών, την Πρόεδρο του Σώματος, τους προεδρεύοντες στην απουσία της προέδρου και το συνάδελφο Γραμματέα της Βουλής Νίκο Γεωργίου για τη συνεργασία. Τέλος, ευχαριστώ τη Χριστιάνα Μανώλη και κυρίως τη συνεργάτιδα μου Νικολέττα Σοφοκλέους για τη στήριξη και τη βοήθεια της, εδώ και σχεδόν 15 χρόνια.
Cyprus Times
Κώστας Κώστα: Υπάρχουν σκάνδαλα που ποτέ κανένας δεν τιμωρήθηκε
Published December 16, 2025, 14:12
You Might Also Like
Ant1 Live
Αναστασία: «Πήγα σε ψυχολόγο γιατί πάθαινα κρίσεις άγχους»
Dec 4
Dialogos
Πέντε χρόνια Brexit: Ακρίβεια, ανεργία και οικονομική αιμορραγία για τους Βρετανούς
Dec 13
Philenews
Όλοι αυτοί έσπειραν το μίσος που εμείς θα θερίσουμε
Dec 14
Cyprus Times
Αννίτα: Ο ΔΗΣΥ θα συμπεριφερθεί υπεύθυνα και θα ψηφίσει τον κρατικό προϋπολογισμό
Dec 15
Cyprus Times
Κέττηρος: Η συζήτηση των προϋπολογισμών δεν είναι λογιστική πράξη
Dec 16