Δεκατέσσερις μήνες. Τόσο διαρκεί η συζήτηση για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών (με την νυν υπουργό Παιδείας έτσι, γιατί αν κάτσουμε να μετρήσουμε πόσα χρόνια συζητούσαν για το νέο σύστημα αξιολόγησης πριν καθίσει στην υπουργική καρέκλα η Αθηνά Μιχαηλίδου… θα φτάσουμε το μεσονύχτι). Δεκατέσσερις ολόκληροι μήνες διαβουλεύσεων ανάμεσα στο Υπουργείο Παιδείας, τις εκπαιδευτικές οργανώσεις και τη Βουλή. Δεκατέσσερις μήνες όπου οι θέσεις όλων έχουν ειπωθεί και επαναληφθεί, σχεδόν αυτούσιες, χωρίς να φαίνεται φως στο τούνελ. Να έρχεται μια πρόταση από πλευράς του υπουργείου, να λένε «όχι» οι εκπαιδευτικές οργανώσεις, κάποιες μάλιστα, όπως η ΟΕΛΜΕΚ, να αποχωρούν για μεγάλο διάστημα από τον διάλογο και να απειλούν ουκ ολίγες φορές με μέτρα σε περίπτωση που δεν περάσει το δικό τους, να τρέχει μετά η Βουλή να κάνει τον πυροσβέστη και να προσπαθεί (ανεπιτυχώς) να βρει μια μέση λύση και όλα αυτά πάλι από την αρχή. Μέχρι που φτάσαμε στο σημείο οι εκπαιδευτικοί να κλείνουν τα σχολεία και να απειλούν μάλιστα ότι, αν ψηφιστεί το νομοσχέδιο, οι δίωρες στάσεις εργασίας θα είναι μόνο η αρχή.
Κάπου φτάνει. Κάπου πρέπει να μπει ένα τέλος σε όλη αυτή την παρωδία με την αξιολόγηση, την οποία θέλουν οι εκπαιδευτικές οργανώσεις, φτάνει να είναι κομμένη και ραμμένη στα μέτρα τους.
Όχι γιατί η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών δεν έχει σημασία. Το αντίθετο. Η ποιότητα της Εκπαίδευσης περνά και μέσα από τον τρόπο με τον οποίον αξιολογούνται οι εκπαιδευτικοί. Ένα σύγχρονο, δημοκρατικό και ανθρωποκεντρικό σχολείο δεν μπορεί να στηρίζεται σε ένα σύστημα αξιολόγησης πενήντα ετών. Η αναμόρφωσή του είναι αναγκαία.
Το πρόβλημα είναι αλλού. Η αξιολόγηση έχει μετατραπεί στο μοναδικό θέμα συζήτησης για την παιδεία, απορροφώντας σχεδόν όλη τη δημόσια ενέργεια και αφήνοντας στην άκρη μια σειρά από βαθιά και διαχρονικά προβλήματα που βιώνονται καθημερινά μέσα στα σχολεία. Σαν να καλλιεργείται η ψευδαίσθηση ότι με την ψήφιση ή μη ενός νομοσχεδίου θα λυθούν όλα. Δεν θα λυθούν!
Η ψήφιση ενός νέου συστήματος αξιολόγησης δεν θα εξαφανίσει την παραβατικότητα στα σχολεία, ούτε θα σταματήσει τις εντάσεις και τα περιστατικά βίας στις αυλές των σχολείων. Δεν θα καλύψει τις σοβαρές ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς ψυχολόγους, τη στιγμή που οι ανάγκες ψυχικής στήριξης των μαθητών αυξάνονται δραματικά. Δεν θα απαντήσει στο χρόνιο πρόβλημα της Ειδικής Εεκπαίδευσης, όπου ακόμα αναμένουμε το πολυαναμενόμενο νομοσχέδιο για τις αλλαγές, ενώ η συζήτηση συνεχίζει να περιστρέφεται γύρω από συνοδούς που δεν παρέχονται έγκαιρα ή από προσωπικό που συχνά δεν είναι επαρκώς εκπαιδευμένο για να στηρίξει παιδιά με συγκεκριμένες παθήσεις και ιδιαιτερότητες. Την ίδια ώρα, γονείς και σχολεία παλεύουν με ελλείψεις σε υποδομές, με υπερφορτωμένες τάξεις, με καθυστερήσεις στην παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών και με μια καθημερινότητα που απέχει πολύ από τις θεωρητικές συζητήσεις στα έδρανα της Βουλής. Όλα αυτά συνθέτουν ένα τοπίο γεμάτο προβλήματα, που δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν αποσπασματικά, ούτε με μονοθεματικές προσεγγίσεις.
Σε αυτό το πλαίσιο, η ευθύνη βαραίνει πλέον ξεκάθαρα τη Βουλή. Αφού η συζήτηση έχει εξαντληθεί και οι θέσεις όλων είναι γνωστές, οφείλει να αποφασίσει. Να κρίνει αν οι αλλαγές που προτείνει το υπουργείο είναι επαρκείς, αν απαιτούνται περαιτέρω βελτιώσεις ή αν το σχέδιο χρειάζεται ουσιαστική αναθεώρηση. Αλλά οφείλει, κυρίως, να κλείσει αυτόν τον κύκλο.
Η παιδεία δεν αντέχει άλλους μήνες μονοθεματικής αντιπαράθεσης. Χρειάζεται συνολικό σχέδιο, ιεράρχηση προτεραιοτήτων και πολιτικό θάρρος για να ανοίξουν όλα τα δύσκολα κεφάλαια. Μακάρι όλα τα προβλήματα του δημόσιου σχολείου να λύνονταν με μια απεργία, μια συζήτηση στη Βουλή ή ένα νομοσχέδιο. Η πραγματικότητα, όμως, είναι πολύ πιο σύνθετη και όσο πιο γρήγορα το παραδεχτούμε τόσο πιο κοντά θα βρεθούμε σε πραγματικές λύσεις.
Φτάνει πια με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών
Η συζήτηση για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών στην Κύπρο βρίσκεται σε ένα αδιέξοδο εδώ και δεκατέσσερις μήνες, με διαφωνίες μεταξύ του Υπουργείου Παιδείας, των εκπαιδευτικών οργανώσεων και της Βουλής. Οι εκπαιδευτικές οργανώσεις, όπως η ΟΕΛΜΕΚ, αντιτίθενται στις προτάσεις του Υπουργείου και απειλούν με μέτρα, ενώ η Βουλή δυσκολεύεται να βρει μια μέση λύση. Η κατάσταση έχει οδηγήσει σε κλείσιμο σχολείων και αυξανόμενες απειλές για περαιτέρω κινητοποιήσεις. Παρά τη σημασία της αξιολόγησης για τη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης, το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι έχει μετατραπεί σε μοναδικό θέμα συζήτησης, επισκιάζοντας άλλα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα σχολεία. Η έμφαση δίνεται στην ψήφιση ενός νέου νομοσχεδίου, ενώ παραμελούνται ζητήματα όπως η παραβατικότητα, η έλλειψη ψυχολόγων, οι ανάγκες της ειδικής εκπαίδευσης και οι ελλείψεις σε υποδομές. Το άρθρο υπογραμμίζει ότι η ψήφιση ενός νέου συστήματος αξιολόγησης δεν θα λύσει αυτά τα βαθύτερα προβλήματα. Αντίθετα, θα πρέπει να υπάρξει μια ολιστική προσέγγιση που να αντιμετωπίζει όλα τα ζητήματα που επηρεάζουν την εκπαίδευση. Η συζήτηση για την αξιολόγηση έχει φτάσει σε σημείο παρωδίας, με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις να επιδιώκουν ένα σύστημα προσαρμοσμένο στις δικές τους ανάγκες. Συνολικά, το άρθρο εκφράζει την απογοήτευση για την κατάσταση που επικρατεί στην εκπαίδευση και καλεί σε μια πιο ουσιαστική συζήτηση που να επικεντρώνεται στην αντιμετώπιση των πραγματικών προβλημάτων και όχι στην απλή ψήφιση ενός νομοσχεδίου για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
You Might Also Like
«Οι μαθητές πρέπει να γίνουν πρωταγωνιστές»: Η καθηγήτρια Κωνσταντίνα Γογγάκη στον «Π» για την παραβατικότητα των νέων
Nov 30
Η κάθοδος των ηλιθίων
Dec 7
Η Βουλή να κάνει τη δουλειά της και οι εκπαιδευτικοί τις απεργίες τους
Dec 11
Η μεγάλη χαμένη συζήτηση για την εκπαίδευση
Dec 14
Καρογιάν: Η ΔΗΠΑ ανταποκρινόμενη στο καθήκον της θα υπερψηφίσει τον Κρατικό Προϋπολογισμό
Dec 15